Γαλλικές φρεγάτες FREMM: Ήταν ένα μικρό καράβι, που ήταν αταξίδευτο στο…Αιγαίο

Γαλλικές φρεγάτες FREMM: Ήταν ένα μικρό καράβι, που ήταν αταξίδευτο στο…Αιγαίο

File Photo: The French surveillance frigate ‘Vendemiaire’ is moored in Hong Kong, China. EPA, JEROME FAVRE

Ρεπορτάζ του Hellas Iournal

Δεν είναι μία, δεν είναι δύο, δεν είναι τρεις οι φορές που οι γαλλικές φρεγάτες FREMM ήταν έτοιμες να βάλουν πλώρη για το ελληνικό αρχιπέλαγος και να υψώσουν τη γαλανόλευκη στον ιστό τους. Ωστόσο η ελληνική αναβλητικότητα σε συνδυασμό με τις κάθε είδους πιέσεις και την οικονομική κρίση κατήντησαν τις εν λόγω φρεγάτες «καράβι αταξίδευτο».

Το φλερτ της Ελλάδας τα πολεμικά σκάφη τύπου FREMM που αποτελούν συμπαραγωγή Γαλλίας και Ιταλίας ξεκίνησε το 2006 έναν χρόνο μετά την ανακοίνωση των δύο κρατών ότι θα προχωρήσουν στην κατασκευή τους. Μάλιστα το 2006 και το 2008 τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, προετοιμάζονται αναλόγως καθώς υπογράφουν σχετικά μνημόνια συνεργασίας με τις γαλλικές Armaris και DCNS (Γαλλικά κρατικά ναυπηγεία).

Μάλιστα δύο μήνες μετά την τελευταία υπογραφή από τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας φτάνει στην Ελλάδα ο Νικολά Σαρκοζί, ο οποίος μαζί με τον Κώστα Καραμανλή συζητούν το θέμα και κλείνει η συμφωνία για τη ναυπήγηση φρεγατών. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τότε κοινή διακήρυξη γινόταν σαφής αναφορά για τη συνεργασία της DCNS με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας κάτι που θεωρήθηκε προάγγελος των φρεγατών.

Δύο μήνες μετά την επίσκεψη Σαρκοζί στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα τον Αύγουστο του 2008 η τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας, Ευ. Μεϊμαράκης και η στρατιωτική ηγεσία της χώρας, δεξιώνονται τον πρωθυπουργό και σύμφωνα με δημοσιεύματα συζητούν μαζί τους την αγορά τεσσάρων φρεγατών FREMM.

Έκτοτε το θέμα ξεχνιέται και έρχεται μια απόφαση του ΚΥΣΕΑ τον Ιανουάριο του 2009 να θυμίσει και να επικυρώσει τη συμφωνία για αγορά. Ωστόσο η κρίση έχει χτυπήσει ήδη για τα καλά την πόρτα της Ελλάδας και στο ταμείο δεν υπάρχουν λεφτά για εξοπλιστικά.

Παρόλα αυτά και ενώ βρισκόμαστε ήδη στο μνημόνιο, τον Φεβρουάριο του 2010, ο τότε αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Μπεγλίτης, φέρεται να δηλώνει στο Reuters πως είμαστε έτοιμοι να αγοράσουμε 6 φρεγάτες FREMM. Λίγες μέρες αργότερα και μετά από σύσκεψη με τον Γ. Παπανδρέου, τον Ευ. Βενιζέλο (υπουργό Άμυνας) και τον Π. Μπεγλίτη, αποφασίζεται η συνέχιση της συμφωνίας και η αγορά έξι φρεγατών.

Έναν χρόνο αργότερα, Φεβρουάριο του 2011 και ενώ όλα έχουν μείνει στα χαρτιά ο Ευάγγελος Βενιζέλος συναντάται με τον τότε πρέσβη της Γαλλίας, Κριστόφ Φερνό κα τον πρόεδρο της DCNS, Πατρίκ Μπουασιέ, οι οποίοι ζητούν εξηγήσεις, πιέζουν για την αγορά όπως έχει συμφωνηθεί και θέλουν χρονοδιαγράμματα.

Λίγες ημέρες αργότερα  ο Ευάγγελος Βενιζέλος ενημερώνοντας την επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων αναφέρεται σε εν εξελίξει συζητήσεις μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας. Παρά ταύτα όχι μόνο δεν προχωράει τίποτα, αλλά φαίνεται πως μπαίνουν «σφήνα» προτάσεις για αγορά κορβετών έναντι των φρεγατών.

Ο λόγος είναι το υψηλό κόστος που έχουν οι φρεγάτες τόσο σε αγορά όσο και σε συντήρηση.  Η ελληνική πλευρά μπαίνει ξανά σε φάση χρονοκαθυστέρησης, ενώ οι Γάλλοι που έχουν αρχίσει να χάνουν την ψυχραιμία τους πραγματοποιούν δύο συναντήσεις με τον Ευάγγελο Βενιζέλο μέσα σε τρεις εβδομάδες.

Η τακτική όμως του να πετάς την μπάλα στην εξέδρα για τον οποιονδήποτε λόγο μάλλον είχε αρνητικό αποτέλεσμα για την Ελλάδα. Το Παρίσι βλέποντας πως μέσα σε τρία χρόνια (2008 – 2011) έχει υλοποιηθεί μόλις το ένα από τα πέντε στάδια για την αγορά των φρεγατών αρχικά μπαίνει στη διαδικασία να παζαρέψει την αγορά λιγότερων φρεγατών και όταν αντιλαμβάνεται πως το Βερολίνο «τορπιλίζει» τις φρεγάτες του, σταματά  οποιαδήποτε κουβέντα και ο Σαρκοζί αφήνει το «καρότο» και πιάνει το «μαστίγιο».

Θα περάσουν δύο χρόνια και το 2013 ο νέος Πρόεδρος της Γαλλίας, Φρανσουά Ολάντ, που γίνεται ο πρώτος Ευρωπαίος ηγέτης, ο οποίος επισκέπτεται την Ελλάδα της κρίσης, κομίζει μια ρηξικέλευθη πρόταση για τις φρεγάτες. Το leasing! Το θέμα συζητείται με τον τότε πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά και συμφωνείται η παραχώρηση με μίσθωση δύο φρεγατών τύπου FREMM με ετήσιο κόστος 50 εκατ. ευρώ ανά φρεγάτα.

Η προσφορά θεωρείται για τη συγκυρία συμφέρουσα καθώς η αγορά των συγκεκριμένων πλοίων που έχουν τεχνολογία stealth, ισχυρή ανθυποβρυχιακή δράση και φέρουν τους πυραύλους Scalp Navale φτάνει τα 700 εκατ. ευρώ.

Η αισιοδοξία στο ταλαιπωρημένο από τις πολιτικές παλινωδίες Πολεμικό Ναυτικό είναι τέτοια που «κύκλοι» του ΓΕΝ εξηγούσαν τότε στην ηγεσία του υπουργείο πως μόνο δύο φρεγάτες δεν φτάνουν για τις επιχειρησιακές ανάγκες και χρειάζονται τουλάχιστον άλλες δύο.

Η συμφωνία φαίνεται πως φτάνει πλέον στο 100% όταν ο υπουργός Άμυνα της Γαλλίας, Ζαν Υβ Λε Ντριάν, και νυν υπουργός Εξωτερικών, φτάνει στην Αθήνα και συναντάται με τον Έλληνα ομόλογό του, Πάνο Παναγιωτόπουλο. Ο υπουργός εγγυάται και με δηλώσεις πως «θα αποκτήσουμε και τα δύο οπλικά συστήματα (σσ αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας) με το χαμηλότερο δυνατό κόστος και όχι με αγορά».

Τρεις μήνες μετά ο κύριος Παναγιωτόπουλος φτάνει στο Παρίσι για νέα συνάντηση με τον Λε Ντριάν και δηλώνει πως εντός του Ιουλίου του 2013 ο τότε αρχηγός ΓΕΝ, Ευάγγελος Αποστολάκης, θα πήγαινε στη Γαλλία για να προχωρήσουν οι σχετικές διαδικασίες.

Από τότε και για πέντε ολόκληρα χρόνια η υπόθεση των γαλλικών φρεγατών ήταν σχεδόν ξεχασμένη και ίσως κάποιοι να τις θυμούνταν βλέποντας σε κάποιο συρτάρι τη σχετική συμφωνία.

Η νέα συζήτηση για τη μίσθωση των συγκεκριμένων πλοίων ίσως είναι πλέον άκαιρη καθώς στρατιωτικές πηγές ανέφεραν πως μπορεί να είναι ακόμα πολύ καλά πλοία και άρτια εξοπλισμένα ωστόσο αποτελούν σχέδιο της δεκαετίας του ’90 και η Τουρκία έχει ήδη προχωρήσει στα επόμενα βήματα.

Ωστόσο θα ήταν καλοδεχούμενες σε συνδυασμό με την προοπτική της αγοράς των νέων φρεγατών Belharra, οι οποίες θεωρούνται ιδανικές για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, είναι ελαφρύτερες από τις FREMM και βαρύτερες από τις επίσης γαλλικές κορβέτες GoWind, που βρέθηκαν στο τραπέζι των συζητήσεων.

Πάντως ακόμα κι αν αύριο αποφασιζόταν η αγορά φρεγατών Belharra η πρώτη δεν θα έφτανε στο Αιγαίο πριν από το 2023.

από το «https://hellasjournal.com/»

 

Αφήστε ένα σχόλιο